صالحی: حجم مبادلات تجاری تاجیكستان و ایران باید بیش از گذشته افزایش یابد
نوشته شده توسط : blpwjob

'علی اكبر صالحی' چهارشنبه شب پس از ورود به تاجیكستان در گفت و گو با خبرنگاران، با اشاره به وجود روابط ویژه میان تهران و دوشنبه، گفت: تاجیكستان؛ جمهوری اسلامی ایران و افغانستان تنها كشورهای فارسی زبان دنیا هستند و این خود عاملی موثر در برقراری روابط تنگاتنگ و عمیق میان این سه كشور است.

وی از زبان فارسی به عنوان یكی از مشتركات موثر در برقراری روابط تنگاتنگ و عمیق بین دو كشور یاد كرد و گفت: ریشه، تاریخ و دین از جمله مشتركات فراوان میان تاجیكستان و ایران هستند كه نشان می دهد ما در حقیقت از یك آبشخور فرهنگی تغذیه كردیم.

وزیر خارجه كشورمان گفت: این سفر در راستای سفرهای متعددی كه مقامات دو كشور از كشورهای یكدیگر داشته اند صورت می گیرد. در طول سال جاری بیش از چهار بار با وزیر خارجه تاجیكستان در تهران؛ دوشنبه و یا دیگر كشورهایی كه به طور مشترك و برای شركت در مجامع و نشست های بین المللی حضور یافته بودیم، با هم دیدار و مذاكره كردیم.

صالحی كه درباره اهداف سفر خود سخن می گفت، اظهار داشت: در این سفر علاوه بر رایزنی درباره مسائل منطقه ای، با مسئولان تاجیك درباره آخرین وضعیت همكاری های اقتصادی و پروژه های متعددی كه توسط ایران در این كشور اجرا می شود، مذاكره خواهیم كرد.

وی با بیان آنكه دو كشور تاكنون هشت كمیسیون مشترك اقتصادی برگزار كردند، از برگزاری نهمین كمیسیون مشترك اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و تاجیكستان در اواخر بهار آینده در تهران خبر داد.

صالحی تعیین محورهای مورد بررسی در نهمین كمیسیون مشترك اقتصادی دو كشور را از دیگر برنامه های كاری این سفر عنوان و ابراز امیدواری كرد كه نشست های اقتصادی سبب افزایش بیش از پیش حجم مبادلات میان دو كشور دوست و برادر شود.

وی با اعلام آنكه پیشاپیش عید نوروز را به ملت بزرگ و دولت تاجیك تبریك می گوید، گفت: جشن بین المللی نوروز سال 1391 با حضور رئیسان جمهور برخی از كشورها در تاجیكستان برگزار می شود و ایران نیز امیدوار است بتواند در بالاترین سطح در این مراسم شركت كند.

وی با بیان آنكه حامل یك پیام شفاهی از 'محمود احمدی نژاد'رئیس جمهور كشورمان برای 'امامعلی رحمان'رئیس جمهور تاجیكستان است، تصریح كرد: روابط میان رئیسان جمهور دو كشور ویژه است، ضمن آنكه احمدی نژاد احترام و جایگاه خاصی برای رحمان قائل است لذا امیدوارم با توجه به اراده رئیسان جمهور ایران و تاجیكستان مبنی بر گسترش و تعمیق روابط، ما هم به عنوان وزرای خارجه دو كشور بتوانیم با تسهیل سازی سهم مناسبی در توسعه مناسبات داشته باشیم.

صالحی ابراز امیدواری كرد كه بستر لازم برای افزایش ارتباطات مردمی میان دو كشور مهیا شود زیرا گسترش مراودات مردمی سبب افزایش همكاری های اقتصادی، فرهنگی و علمی میان دو ملت خواهد شد.

وزیر امور خارجه ایران با بیان آنكه مسائل بین المللی و منطقه ای به ویژه تحولات متعدد سال 2011 از دیگر محورهای مورد بررسی است، گفت: احتمال دارد دنیا در سال 2012 نیز مانند سال گذشته میلادی شاهد تحولات چشمگیری باشد كه باید با رایزنی با كشورهای همسو و همفكر بتوانیم از فرصت های پیش آمده حسن استفاده را كرد و خودمان را نسبت به سلبیات این تحولات مصون نمائیم.

آساق**1558 ** 1574





:: برچسب‌ها: وابسته به تکزاس , دره عمیق و باریک ,
:: بازدید از این مطلب : 350
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: