مجتهدزاده: فشار اروپا برای عقب نشینی ایران از مواضع هسته ای اش است
نوشته شده توسط : blpwjob

وی افزود: تولید انرژی هسته ای دیگر مساله جدیدی برای جهانیان نیست و مواضع جمهوری اسلامی ایران نیز همچون ایالات متحده آمریكا در این زمینه روشن و آشكار است.

مجتهد زاده تصریح كرد: ایران سالیان زیادی را برای حق هسته ای خویش با كشورهای غربی به كشمكش گذرانده و در برخی مقاطع زمانی نیز اقدام به گفت و گو و مذاكره كرده است.

این كارشناس ارشد جغرافیای سیاسی و ژئو پولتیك اضافه كرد: متاسفانه از این مذاكرات و كشمكش ها هیچ نتیجه ای حاصل نشد و اتحادیه اروپا در كمال تعجب، خودش به این نتیجه رسید كه منظور ایران از تولید انرژی هسته ای كسب سلاح های اتمی است.

وی اظهار داشت: خودباوری غلط اروپا در نتیجه ایده ای بود كه رژیم صهیونیستی آن را در ابتدا خلق كرد و پروراند و سپس با توجه به نفوذ شدید و عمیق آنان در ایالات متحده آمریكا، آن را گسترش داد.

مجتهد زاده خاطر نشان ساخت : غرب تصمیم گرفت كه با همكاری آژانس بین المللی انرژی اتمی، بازرسانی را برای اثبات ادعاهای دروغین خویش به ایران بفرستد و بر همین اساس نیز بیش از 12 سال است كه این بازرسی ها ادامه دارد و تاكنون نزدیك به 15 گزارش رسمی از این بازرسی ها منتشر شده كه در هیچكدام سندی بر اثبات صلح آمیز نبودن فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران ارایه نشده است.

وی كه از شهر لندن تلفنی به سووال های خبرنگار ایرنا پاسخ می گفت افزود: متاسفانه غرب سعی در نادیده گرفتن این اسناد و ایجاد هیاهو و جنجال داشت و مصمم بود كه ایران برنامه غنی سازی خویش را متوقف كند.

آخرین گزارشی كه در زمان 'محمد البرادعی' مدیركل سابق سازمان بین المللی انرژی اتمی منتشر شد، اعلام ظرفیت غنی سازی 3.5 درصدی ایران بود و پیشنهاد كرد كه طرفین بر اساس این ظرفیت غنی سازی با یكدیگر به توافق برسند.

این استاد دانشگاه می افزاید: متاسفانه این مذاكرات به سبب هجمه ها و شلوغ كاری های آمریكاییان و برخی از عناصر داخلی هیچگاه به نتیجه نرسید.

هم اكنون نیز كاملا روشن است كه اتحادیه اروپا به پیروی از سیاست های ایالات متحده آمریكا اقدام به اعمال تحریم نفتی جمهوری اسلامی ایران كرده است.

هر چند تحریم های نفتی آمریكاییان هیچگاه نتوانست خللی به اقتصاد جمهوری اسلامی ایران وارد سازد اما نباید فراموش كرد كه در این برهه از زمان باید به درستی در قبال تحریم اروپا عمل كنیم.

به اعتقاد مجتهدزاده، همه ملت ایران به این نتیجه رسیده‌اند كه تحریم نفت ایران و تلاش برای قطع این بخش از درآمد ملی ایران به مثابه اعلام جنگ رسمی از سوی اروپا است چرا كه این حمله به شریان حیاتی اقتصاد ایران است و جز جنگ معنای دیگری ندارد.

این كارشناس ارشد مسائل ژئوپولیتیك می گوید: لاجرم ایران حق خواهد داشت كه در برابر این اعلام جنگ از هرگونه اقدامی برای پاسخ به آن استفاده كند از جمله بستن تنگه هرمز و مسدود كردن مسیر حمل و نقل نفت دیگر كشورها كه در یك شرایط جنگی، حق كاملا با ایران است كه دست به چنین اقداماتی بزند.

معتقدم سیاستی كه تاكنون از جانب مسوولان جمهوری اسلامی ایران از جمله تهدید بسته شدن تنگه هرمز اعمال شده بسیار موثر و مطلوب بوده و سبب شده حداقل تحریم هایشان را به شش ماه آینده موكول كرده و از موقعیت اینچنینی فرار كنند تا تهدیدات ایران عملی نشود.

كشورهای غربی به خوبی آگاهند كه جمهوری اسلامی ایران به آسانی توان بستن تنگه هرمز و اخلال در رفت و آمدهای كشتی ها را دارد كه در اینصورت نفت و اقتصاد همگان صدمه خواهند دید.

همچنین آنان بخوبی می دانند كه در صورت عملی شدن این تهدید از جانب جمهوری اسلامی ایران، در صورت شلیك كوچكترین تیری به سمت ایران، جنگ وحشتناكی بوقوع می پیوندد كه آتش آن تمام منطقه را در بر می گیرد.

این تهدید ایران در مورد تنگه هرمز جواب داده و نتیجه هایی همچون جا خالی كردن اروپا و عقب انداختن زمان شش ماهه این تحریم ها بوده است و در چنین شرایطی منطقی نیست كه در مجلس چنین تصمیماتی گرفته شود.

معتقدم در چنین شرایطی باید مواضعی كه مسوولان ایرانی تاكنون داشته اند، حفظ كرده و با استحكام آن را پیگیری نمایند چرا كه در چنین حالتی بدون شك آنان ناچار به مذاكره با ایران خواهند بود.

مجتهدزاده خاطر نشان می سازد: مذاكرات در خلال این شش ماه سبب خواهد شد كه اتحادیه اروپا بلوف ها و تهدیدهای خودش را كنار گذاشته و به نرمی با ایران به گفت و گو بپردازد.

دولتمردان اروپایی به خوبی واقفند همه ادعاهای عربستان سعودی و امارات متحده و عربی در مورد جایگزینی نفت خویش با نفت ایران، در حد یك حرف مفت است.

كارشناسان بر این امر متفق القول هستند كه نفت عربستان به دلایل متعدد فنی همچون كیفیت انرژی به هیچ عنوان نمی تواند جایگزین نفت ایران شود.

متاسفانه دولتمردان عربستان سعودی نیز در این شرایط درك نمی كنند كه اگر نفت ایران تحریم شود، تنها كشوری كه برنده اصلی شده و بازار را بدست خواهد آورد، روسیه خواهد بود چرا كه نفت مشابه هم می تواند تولید كند و امكانات وسیعی نیز برای صادرات دارد.

هم اكنون اتحادیه اروپا بلوفی زده و تمامی امكانات خویش را نیز در این راستا بسیج كرده است، اما معتقدم احتمال عملی شدن آن خیلی ضعیف است چرا كه كشورهای غربی نخستین متضررهای واقعی خواهند بود.

بر همین اساس وقتی 'كاترین اشتون' سخنگوی اتحادیه اروپا تحریم نفتی ایران را اعلام كرد، اظهار داشت كه اگر این اقدام ها سبب افزایش نفت در بازارهای جهانی شود، این طرح متوقف خواهد شد.

توصیه می كنم ایران تا ماه ژوئن، ابتكار عمل در زمینه مذاكرات را برعهده بگیرد كه خوشبختانه وزارت خارجه در یك اقدام مناسب و مثبت این كار را انجام داده است.

ایرانی‌ها باید حوصله به خرج بدهند و از این عوام‌فریبی‌ها سرخورده نشوند و كنار نكشند، ایران باید اصرار در مذاكره داشته باشد و بدون بازگشت به گذشته، غنی‌سازی بیست درصد را محور مذاكرات قرار دهد.

ایران باید تاكید كند كه ظرفیت غنی‌سازی‌اش به بیست درصد رسیده و قابلیت كاهش و بازگشت به گذشته را نیز ندارد. همین بیست درصد هم با تضمین‌هایی كه وجود دارد، مانند بازرسی‌های مداوم و منظم آژانس، برای استفاده تحقیقاتی در دانشگاه تهران تهیه می‌شود.

گزارمیز**9187**1542**





:: برچسب‌ها: باغ وحش ,
:: بازدید از این مطلب : 460
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: