همایش رشد اسلام گرایی در آسیای مركزی در تاجیكستان برگزار شد
نوشته شده توسط : blpwjob

به گزارش ایرنا، 'امید بابا خوان اف'مدیر مسئول خبرگزاری

'آسیاپلوس' روز چهارشنبه هدف از تشكیل این همایش را كه به اهتمام این رسانه و بنیاد فریدریك ایبرت آلمان برگزار شد، تبادل نظر درباره رشد اسلام گرایی در منطقه و تاجیكستان و تعامل دین و دولت در نظام سیاسی سكولار عنوان كرد.

این همایش روز گذشته (سه شنبه)با حضور اسلام شناسان، كارمندان كمیته دولتی امور دینی، نمایندگان مراكز و سازمانهای اسلامی ، سفارتخانه های كشورهای خارجی و دفترهای نمایندگی سازمانهای بین المللی مقیم دوشنبه برگزار شد.

نماینده مجلس تاجیكستان و رییس سابق مركز مطالعات استراتژیك ریاست جمهوری با بیان آنكه آسیای مركزی مهد اسلام در منطقه است، هدف از تشكیل این همایش را بررسی نقش اسلام در منطقه و كمك به تحكیم گفتمان دین و دولت عنوان كرد.

'سهراب شریفف'با بیان آنكه در تاجیكستان به دین اسلام جنبه سیاسی داده شده، در همین ارتباط متذكر شد: با وجودی كه براساس قوانین تاجیكستان هر شهروند حق دارد دین و عقیده مذهبی خود را داشته باشد، اما مباحث میان خانواده توره جان زاده ها با شورای علمای دین جنبه سیاسی به خود گرفته است.

وی با بیان آنكه بازگشت و توجه به ارزش های اسلامی امری طبیعی است، گفت: در این حالت هیچ فاجعه و افراط گرایی و یا تندروی رخ نداده، بلكه ممكن است در بازگشت به اسلام اهداف اصلی آن گم شده و یا به انحراف برود.

وی افزود: دولت تاجیكستان ضمن قبول این امر تلاش خواهد كرد تا عامل مذهب در رشد و توسعه دیگر عوامل بخصوص سیاست و اقتصاد ممانعت ایجاد نكند.

مقامات دیپلماتیك كشورهای تركیه، انگلستان، آلمان، فرانسه، آمریكا، روسیه، عربستان ، تركمنستان و نمایندگان سازمان های بین المللی و برخی اندیشمندان تاجیك در این نشست با تاكید بر ضرورت گسترش اسلام در آسیای مركزی، معتقدند كه بازگشت به اسلام در این منطقه یك روند طبیعی است.

'وولف لاپینس'هماهنگ ساز منطقه ای صندوق ایبیرت آلمان نیز در این كنفرانس، گفت: اسلام سیاسی از سال 2001 در منطقه آسیای مركزی پدیدار شده و دامنه آن همچنان در حال گسترش است.

وی هشدار داد كه پس از خروج نیروهای آمریكا و ناتو از افغانستان در سال 2014 ممكن است، تاثیرات اسلام سیاسی جمهوری اسلامی ایران، تركیه، پاكستان و افغانستان بر كشورهای آسیای مركزی افزایش یافته و نظام های حكومتی آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

'اودو ایشتین باخ'كارشناس مسایل مذهبی آلمان هم تاكید كرد: در پی فرو پاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق و از میان رفتن ایدئولوژی كمونیستی در آسیای مركزی، دین اسلام این خلاء را پر كرد.

وی گفت: در حالی كه دولت های این كشورها غیر مذهبی هستند، جوامع این كشورها به سرعت در حال اسلامی شدن هستند.

كارشناس مسائل دینی تاجیك نیز گفت: در كشوری كه 99 درصد جمعیت آن مسلمان است، دیگر نیازی به ادامه روند اسلامی شدن نیست.

'عبدالله راهنما'، خطر گسترش اسلام به آسیای مركزی از تاجیكستان را بی پایه ذكر كرد و گفت: هرچند معانی و مفاهیم اسلام در اینجا كاهش یافته، اما بنیش غربی نیز از دید مردم این كشورها كهنه شده است.

وی از اینكه سیاستمداران و رسانه های غربی از مفاهیم اسلامی شدن، اسلام سیاسی، تروریست های اسلامی و جهادی برای بدبین كردن دیگر ملل نسبت به اسلام استفاده می كنند، انتقاد كرد.

آساق**ه.ص**1558** 1506





:: برچسب‌ها: مردم , سیاه ,
:: بازدید از این مطلب : 421
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: